De laatste klusjes

2015-05-20 14.25.34

Voor we konden vertrekken moesten de laatste klusjes nog gebeuren. Het nadeel van een boot is toch wel dat er eigenlijk altijd klusjes zijn. In huis heb je die ook wel maar toch blijven die altijd langer liggen dan op de boot, dit komt natuurlijk doordat een boot kleiner is en het meteen een bende is waar dat in een huis toch wat langer blijft liggen. Wat dan weer een voordeel is aan het feit dat de boot klein is, zeker voor iemand zoals ik die totaal niet van het huishouden is, is dat ze lekker snel schoon is en je ook alles zo hebt opgeruimd.

Goed over de klusjes. Zaterdag hadden we hulp van Arno en toen hebben de mannen Rebelsje eens goed schoongemaakt. Wat een beetje jammer is aan dit gebeuren is dat de telefoon van Jelle dacht te kunnen zwemmen in een buiten badje, helaas die is verdronken.
Je merkt meteen dat de boot opknapt van een goede wasbeurt, vlekken zijn weg en alles oogt meteen veel frisser.

2015-05-17 12.24.16wickedshit

De Spiegel
Zondags hebben we eerst de zwarte band geverfd op de spiegel. De grijze kleur konden we op dat moment niet vinden tussen de tientallen blikken verf die er bij zitten en uiteindelijk willen we het toch zwart hebben dus dan de spiegel maar meteen goed. Het was nog even lastig om een mooie half gebogen lijn te maken, je wilt natuurlijk wel dat het precies mee loopt met de ronding van het dek , maar uiteindelijk is het Jelle gelukt om met tape een super strakke lijn te plakken. Ik kon vervolgens beginnen met schilderen, al moest Jelle daar wel bij helpen. Ik weet namelijk altijd heel goed de vervelende delen uit handen te geven, zegt Jelle. Omdat de verf er meteen goed strak op zat hebben we besloten het bij één laag te laten en hebben we de tape er snel weer afgetrokken. Resultaat: een strakke mooie band!

Het toilet
Vervolgens is Jelle verder gegaan met het toilet. Omdat het toilet al stamt uit ’76 vonden wij dat die toe was aan vernieuwing. Ook de slanagen heeft Jelle vervangen. Jelle heeft de slangen verlegd zodat de afvoerslang boven de waterlijn uit komt, ook wanneer we onder een helling varen. Dit heeft hij met een ontluchtingsbocht gedaan zodat het niet gaat stinken in de boot maar alles wel lekker wegloopt. Hij heeft hiervoor een extra gat moeten zagen voor de afvoerslang en het resultaat mag er wezen, een heerlijk schone en frisse toilet.

Polijstwerk
Voordat Rebelsje te water ging willen we haar mooi poetsen zodat ze weer lekker kan glimmen. Dit is ook de reden dat we haar verplaatst hebben naar de kade zodat we haar eerst goed konden afspuiten om haar vervolgens flink te poetsen en polijsten. Terwijl Jelle bezig was met de Instrumenten, kon ik eerst polijsten. Behoorlijk klusje wel, zeker voor zo’n klein meisje als ik, maar uiteindelijk is het toch gelukt, dat gaat redelijk snel met zo’n polijstmachine. Daarna nog even lekker in de was gezet. Dit was wel echt een uitputting, nadat ik de helft van de boot gedaan had heeft Jelle het van mij overgenomen, ‘Schatje, mijn armen zijn kapot, ik kan echt niet meer’ zei ik en natuurlijk vond Jelle dat ik niet moest piepen. Gelukkig was hij wel een gentleman en heeft hij het van mij overgenomen. Twee man staan sterk en voor het einde van de dag blonk Rebelsje. Ik had nog wel de puf om even een foto te schieten van Jelle.

Tridata
Jelle is een man van de technische dingen, wil alles altijd meteen bekijken en uitproberen, zo ook de dieptemeter. Hij stoorde in het begin wat maar gaf toen toch diepte, vervolgens deed hij het weer niet. Toen heeft Jelle een tweedehands online gekocht. Deze deed het, en toen weer niet. Om gek van te worden. Toen heeft hij de oude aangesloten en de kabels vervangen en ja hoor hij deed het weer. Nergens aan komen alleen de aan en uit knop. Uiteindelijk deed hij het uiteraard weer niet. Jelle werd zo gefrustreerd dat hij wellicht iets niet helemaal heel heeft gelaten ‘Hoe is dit in vredesnaam mogelijk?’, netjes vertaald, vroeg hij zich af met het nodige gescheld en getier.

Op internet kwamen we een set tegen van B&G die in de aanbieding was, deze set heeft ook een windmeter, wat toch wel prettig is. Na overleg hebben we besloten om deze set met fikse korting te halen. Wat bleek toen Jelle deze had aangesloten? De dieptemeter werkt niet. Uiteindelijk kwamen we er achter dat een dieptemeter niet werkt op het droge. We hadden dit misschien wat beter uit moeten zoeken zul je denken, en dat klopt, maar je moet toegeven dat wanneer iets het doet je ervan uit gaat dat het ook hoort te werken. ‘We learned it the hard way’ zullen we maar zeggen.

Maar goed, Jelle had inmiddels de set al mooi opgehangen op de oude plek en moest alleen nog de triducer plaatsen. Hij paste perfect op de oude plek maar zo als met veel dingen zat er toch iets tegen, hij was hoger waardoor de vloerplaat er op kwam te liggen. Dan maar in het voorste gat waar het oude echolood zat, deze eruit gehaald, de zaak een beetje opgeschuurd en een laagje gelshield er over heen voor een glad en waterdicht resultaat. Daarna met sikaflex opgevuld en aangedraaid, niet meteen vast eerst een dag laten drogen. De volgende dag helemaal strak gedraaid en geborgen met de bijbehorende borgdraad. Op de oude plek van de log heeft Jelle een dummie geplaatst zodat we geen water binnen krijgen en nu kan de oude log op marktplaats verkocht kan worden.

Windmeter
Bij de B&G Triton hoort ook een windmeter. Hiervoor moesten we een kabel trekken door de mast. Het idee is makkelijk, bind de nieuwe kabel aan de lijn die al door de mast zit en trek zo de nieuwe kabel door de mast met de oude. Eerst moesten we daarvoor de voet losmaken. Klinkt ook vrij simpel maar iets wat jaren vast zit, zit goed vast (RVS op Aluminium). Uiteindelijk is het ons gelukt om de voet los te maken maar het kostte wat moeite, WD40 en een nylon hamer. Nu die los was konden we het gelijk schoonmaken want er zat heel wat rommel in.

Ok die kabel. Poging 1: de kabel kwam door maar de lijn was te kort. Poging 2: nieuwe lijn eraan vast gemaakt, resultaat: lijn is te dik. Poging 3: alleen een nieuwe lijn gebruikt, ergens loopt het vast. Poging 4: na een geruime tijd klungelen is het dan eindelijk gelukt, de nieuwe kabel zit door de kabelgoot in de mast. Een hele opluchting voor Jelle want die dacht dat we er nog wel uren mee bezig zouden zijn. Vervolgens moest de voet van de windmeter geplaatst worden. B&G heeft een hele mooie template gemaakt zodat je die op de mast kunt plaatsen. Deze hebben we uitgeknipt en op de mast geplaatst. Had ik al gezegd dat met alles wat we doen er wel iets tegen zit? Kan ook niet anders dan dat dit nu weer zo is, toch? Ja dus, terwijl Jelle en ik bezig zijn op de boot met de mast vliegt de kartonnen doos met alle papieren, de ducktape en de schroevendraaier zo het water in. Gelukkig was de template droog maar de rest niet. Schroevendraaier hebben we niet meer gevonden en de kartonnen doos hebben we uit frustratie gewoon nog een keer het water in gegooid, om hem er vervolgens wel weer uit te vissen want we willen natuurlijk niet de boel vervuilen. Om te kijken waar de template wilde plaatsen moest Jelle de windmeter even vastmaken aan de kabel en kijken hoe het allemaal het beste uitkwam, komt tie weer, en op dat moment schiet het borgveertje die de kabel vasthoud aan de windmeter zo het water in. Plons, weg is die! Kan er ook nog wel bij.

Nu de template erop zit kan Jelle gaan boren. Nadat Jelle de gaatjes geboord had zou het eigenlijk zo klaar moeten zijn. Houder erop plaatsen en dan zouden we de windmeter er zo op kunnen klikken. Ook dit ging niet helemaal soepel. Er zaten zelf tappende schroeven bij die niet door de gaatjes paste die Jelle geboord had. Uiteindelijk hebben we toch een goede maat gevonden en kon alles alsnog goed vast gezet worden. Wij weer helemaal blij.

De belettering
Het moment dat je een naam hebt voor de boot is een mooi moment alleen dan is het nog wachten tot je de belettering met de nieuwe naam erop hebt zitten. Jelle en ik hadden thuis via Photoshop al een opzet gemaakt van hoe we de belettering wilde hebben, we wilde namelijk niet voor het blok gezet worden en daar staan met letters in de hand niet wetend wat te doen. Op het droge hadden we een perfecte plek om dit te doen alleen stond Job op ons te wachten om Rebelsje te water te laten en wilde hem niet langer laten wachten, daarbij komt dat Job gezegd had dat we dat makkelijk konden doen vanaf de stijger. Goed gelovig dat wij zijn hebben we hier me ingestemd. Job heeft ons heel veel goede adviezen gegeven en ons altijd erg goed geholpen maar dit adviespuntje is er toch wel één waar ik minder blij mee was. Daar was totaal niet de mogelijkheid om de belettering er alsnog op te doen dus dit moest wachten. Wordt vervolgd

De Motor
Voor Rebelsje te water ging wilde Jelle de motor goed controleren en wat dingen vervangen. De motor moest uiteindelijk flink wat uren maken om ons naar Nederland te brengen dus Jelle op de knieën. Hij begon met de olie. Deze heeft hij uitgezogen met de vacuümpomp die we geleend hadden, dit was zo gedaan want ondanks dat Jelle er 0,5L bijgegooid had kwam er niet meer dan 0,7L uit. En dan vervolgens natuurlijk de nieuwe olie erin die Jelle samen met Dominiek gehaald had, meteen voldoende zodat we niet te kort komen.

2015-05-20 14.25.34

Ook de impeller voor het koelwater werd vervangen. Toen Jelle de oude eruit haalde was hij erg verbaasd omdat deze er nog erg goed uitzag. Henk wist niet of hij de impeller ooit vervangen had en dacht eigenlijk van niet, dat was ook de reden waarom Jelle hem wilde vervangen. Het fijne hieraan is, is dat we nu een redelijke reserve aan boord hebben.

2015-05-19 18.10.47

Ook de oliefilter werd vervangen. Door de oude heeft Jelle een schroevendraaier geslagen om hem zo los te draaien en de van de nieuwe heeft hij de ring geolied met de motorolie en netjes hand vast aangedraaid. Op de todo lijst van de motor staat nog het vervangen van het grof diesel filter en het fijn diesel fillter, ook moeten we nog even uitzoeken hoe en waar de zinkanode vervangen moet worden.

Behoorlijk wat klusjes dus. Nog niet alles is gedaan maar het hoognodige wel. En zoals ze zeggen: ‘Koop een boot, werk je dood’, er is altijd wel wat te doen. Voor nu is het genoeg en kunnen we beginnen aan onze eerste tocht daar kunnen jullie binnenkort meer over lezen.

2 thoughts on “De laatste klusjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *