Een mini vakantie!

2015-08-05 10.29.23

Het is alweer even geleden, onze minivakantie. Maar ik wilde hem toch graag met jullie delen.

1 augustus:
We hadden afgesproken met Lisette. Lisette ken ik al jaren en is een lieve, gekke, leuke, spontane en vrolijke meid waar je heel erg veel lol mee kunt hebben.
We hadden in de middag afgesproken omdat ik uit een nachtdienst kwam. Lisette besloot om er al wat vroeger heen te gaan zodat ze in Lemmer alvast kon genieten en chillen. Er was Kermis in Lemmer op dat moment dus het was er ook nog eens gezellig druk.

Toen wij tegen drieën aankwamen had Lisette onze Rebelsje al gevonden en zat ze lekker op de kade. We hadden er erg veel zin in. We hadden elkaar al te lang niet gezien en er moest weer eens volop genoten worden. Helaas was liet de wind niet van zich horen. We hebben toen besloten om lekker voor anker te gaan en te genieten van de zon. Lemmer heeft een klein strandje en daar in de kom kun je ook leuk voor anker, daar hebben wij dan ook die van ons uitgegooid.
We lagen meteen goed vast en het genieten kon beginnen. Ik heb natuurlijk meteen mijn hangmat gepakt en we hebben er een lekker koud drankje bij gepakt.

Omdat het een prachtige dag was met een heerlijke zonnetje vonden Jelle en Lisette het tijd om in het water te gaan. Jullie weten allemaal wat voor zomer het voorzomer het was dus jullie begrijpen dat het water nog niet heel erg warm was. Lisette sprong er zonder ook maar een kick te geven in, Jelle sprong er ook in maar gaf te kennen dat hij het wel fris vond. Als Jelle aangeeft dat hij het fris vindt, dan vind ik het f*cking koud! Dus ik wilde als een echte koukleum het water eigenlijk niet meer in, maar ik kon me niet laten kennen. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk sprong ik erin, hebben jullie het niet gehoord? Ik denk dat alle omliggende schepen dachten dat er iemand geslacht werd op z’n minst. Mijn god wat gilde ik het uit en wat was het koud. Na een rondje om de boot gezwommen te hebben, dit was de eerste keer rondom, was het water gelukkig al een stuk aangenamer en hebben we met z’n drietjes erg lol gehad. Na weer op de boot geklommen te zijn hebben Lisette en ik genoten van een biertje en hebben we nog een tijd lekker voor anker gelegen.

Foto 26-08-15 23 44 06 2015-08-01 17.41.40 2015-08-01 17.27.51

Uiteindelijk heeft Lisette besloten toch lekker te blijven overnachten en zijn we met ze drieën in de avond heerlijke mosselen gegeten en hebben we een rondje om de kermis gelopen. Er was nog een vuurwerkshow al was die wel ver weg. Daarna zijn we weer naar Rebelsje gegaan, hebben we wat warms aangetrokken en zijn we met onze bvo’tjes, voor leken dit is een ‘biertje voor onderweg’, op avontuur gegaan. Wat gingen we dan doen? Nou in de kom voor de haven lag een een schip. Later zijn we erachter gekomen dat dit schip van de werf hoorde en van iemand was die nog moest betalen. Het was een prachtig oud schip dat nu verloren voor anker lag. Tijdens de storm was hij tegen de kant aan geslagen en lag nu dus ook nog eens licht gekanteld. We zijn er heen gelopen maar konden er helaas niet op, wel hebben we gelachen op ons mini avontuur.

Lisette heeft een leuk stukje op onze fb pagina geschreven en deel die graag met jullie:
Mijn eerste ontmoeting met Rebelsje, alweer paar weken geleden, en heb er leuke herinnering aan. Helaas konden we toen niet zeilen, want er was geen wind ;),
maar we hebben lekker genoten, we hebben op Rebels gechillt en gezwommen. Vooral marit die zo dapper was om van de boot te springen. Het was mijn eerste keer dat ik op een boot heb geslapen! En natuurlijk genoten van het altijd gezellige gezelschap van Marit en Jelle @Lemmer.

2 augustus,
Nadat we met ze drieën ontwaken en wat gegeten hadden was het tijd voor Lisette om te gaan. Ze gaf de bezoekerspas door aan mijn lieve broer en schoonzus Tijs en Lenny die vandaag een dagje mee gingen zeilen. Hopelijk vandaag wel wat wind. Tijs en Lenny zijn net als wij echte zeilliefhebbers en zeilen net wat langer dan ons. Inmiddels hebben ze een prachtige dochter waardoor het zeilen even op een laag pitje staat dus deze dag kwam als geroepen. Mijn moeder paste op lieve Lise en wij gingen het water op. Tijs en Lenny waren erg onder de indruk van Rebelsje. En stonden te springen om de trossen te lossen. Daarom gauw de motor aangezet en richting het open water. Voor ons was het een heerlijke dag. We hadden gasten aan boord die graag zelf wilde zeilen en wij konden even met de benen omhoog genieten. En wat genoten we met ze vieren. We hebben heerlijk gelachen, gezond en natuurlijk gezeild. Er was niet veel wind helaas maar we hebben toch een leuk rondje kunnen maken.

2015-08-02 13.53.53

Toen we terug in de haven kwamen wilde we eigenlijk in het dorp van Lemmer gezellig wat gaan eten, weliswaar een snelle hap, en daarna zouden Tijs en Lenny weer richting mijn moeder gaan en Lise. Toch even snel gebeld naar het thuisfront om te kijken hoe de dag was verlopen. Lise miste papa en mama heel erg dus besloten Tijs en Lenny zonder te eten richting huis te gaan. Begrijpelijk want Oma had een zware dag gehad.

Nu we het rijk weer voor ons alleen hebben was het tijd om samen even te genieten van de rust voor onze volgende toch zou beginnen. Want de volgende dag hadden we afgesproken met Mathijs en Jeanine de bemanningsleden van de Tendertrap. Dus nog even de route bepalen en kijken naar wat de wind voor ons in petto heeft.

3 augustus,
Het is een prachtige dag, warm, met ook nog een lekker windje. We moesten er op tijd uit vandaag want we hebben een behoorlijk stuk te gaan. Ik heb de bikini aangetrokken want op zulke dagen moet je ook meteen even een mooi kleurtje meepikken. Nadat we ontbeten hadden en ons ingesmeerd, ja dat dan weer wel, ik wil niet verbranden natuurlijk, konden we gaan. Op naar de sluit bij Lelystad. We hebben echt heerlijk gezeild tot aan dat punt. Dit zijn van die dagen waar je van droomt als zeiler. Bij de sluis aangekomen was het weer even opletten. We moesten een keus maken aan welke kant we wilde afmeren. Er was aan beide kanten niet heel veel ruimte en kozen in eerste instantie ervoor om aan stuurboord af te meren maar kozen later toch plots voor bakboord. Uiteindelijk ging het allemaal goed maar de voorliggende boot kwam wel erg dicht bij. De vrouw die daar stond was al half in paniek terwijl wij in alle rust gewoon ons ding deden en niemand raakte. Erg trots op mijn schipper ;).

Daarna voeren we langs het prachtige schip de Batavia door richting het Blocq van Kuffeler, want daar lag de Tendertrap al voor anker. Met wat heen en weer whats’appen kreeg ik de juiste coördinaten door. We zouden zo rond zeven uur aankomen. Vlak voor de ingang haalde Jelle en ik onze zeilen naar beneden en gingen we op de motor de monding in. Ik had nog even telefonisch contact gehad met Jeanine om een goed beeld te krijgen van waar we heen moesten. Toen we bij de monding waren zagen we al iemand voorbij komen in een kleine dinghy, we dachten eerst wie is dat die zo vaag achter ons blijft hangen, maar uiteindelijk legde we wel de link dat dit Mathijs moest zijn. Ahoy! Hij voer een klein stukje met ons mee, we bespraken hoe we het beste we konden aanmeren en daarna ging hij weer door. Er lagen een stuk of 5 schepen voor anker. En daar schuin links voor ons zagen we de Tendertrap opduiken. Prachtig in de lak, het zonnetje mooi op de achtergrond en een vrolijk jong stel dat ons stond op te wachten. Jelle legt Rebelsje mooi stuurboord aan bakboord aan en nadat we de trossen over en weer hadden gegooid en vast lagen was dan eindelijk het moment van de ontmoeting. Jeanine en ik hadden elkaar al veel gesproken over de whatsapp nadat Jeanine mij had aangesproken via Facebook omdat ze onze blog al langer volgde en het haar leuk leek in contact te komen, maar we hadden elkaar dus nog nooit gezien.

Het was meteen gezellig. We hebben eerst voor op de boot gezellig een biertje gedronken, dat ging er namelijk wel in na die lange tocht van ons. Nadat we er, volgens mij al wel een uur zaten, natuurlijk kletsend over van alles en nog wat, zijn we de spullen bij elkaar gaan pakken om de BBQ aan te steken en elkaars jacht ook eens van binnen te zien. Veel nieuwe ervaringen voor ons. We zouden voor het eerst op het anker slapen en we gingen op de boot BBQ’en. Ging prima met onze Smokey Joe. We hadden natuurlijk wel het putsemmertje klaar staan voor het geval dat. Vervolgens hebben we heerlijk genoten van lekkere spareribs, lappen vlees, veel stokbrood, natuurlijk rijk vloeiende dranken en een prachtige zonsondergang. Ik weet niet eens meer hoe laat het geworden is, maar het was laat.

4 augustus,
De volgende dag hebben we nog gezellig samen ontbeten in de Tendertrap en daarna zijn Jelle en ik er weer vandoor gegaan voor onze toch terug richting huis. Jeanine en Mathijs wisten nog niet wat ze gingen doen en zijn uiteindelijk daar nog gebleven. En onze terugreis? Die was heerlijk. Het begon met wat regendruppels en weinig wind. Gelukkig trok de lucht open en kwam er nog een heerlijk zonnetje bij. En de wind, die ging lekker, kwam met windstoten tot wel 25 knopen. Het was hard werken en aan Jelle zijn gezicht te zien, op de foto hieronder, was er ook opperste concentratie.  Later zagen we dat het windkracht zeven was. Heerlijk varen, echt genieten was dat.

Eenmaal weer in Lemmer in onze haven hebben wij onze spullen gepakt en zat onze mini vakantie er weer op. Dit was een lang zeilweekend waarvan je droomt. Veel zon, uiteindelijk veel wind en vrienden en familie waarmee je herinneringen maakt voor het leven!

Als laatst wil ik jullie nog even attenderen op de blog van SY Tendertrap waar Jeanine al hun mooie ervaringen deelt, zo natuurlijk ook van onze ontmoeting. Neem gerust eens een kijkje!

One thought on “Een mini vakantie!